foto GtR

Curriculum Vitae Gerrit te Rietstap

Dirigent Gerrit te Rietstap (geb. 1 juni 1946) heeft muziek in zijn genen: orgelspelen, zingen en het dirigeren
is z’n passie. Zijn ouders zongen beide in gemengde koren en vader speelde orgel op het harmonium. Geen wonder dat hij al op jonge leeftijd orgelles kreeg eerst op het harmonium daarna vele jaren les op het kerkorgel bij Jaap Nieuwenhuyse in Rotterdam en Ger van Poppel in Lochem.
Thuis is er een tweeklaviers-pedaal harmonium waarop ook de klassieke muziek (Bach, Buxtehude,
Mendelssohn enz. enz.) gespeeld wordt. Al meer dan vijftig jaar is hij organist bij kerkdiensten.

Met het volgen (1988-1990) van de meerjarige SNK-dirigentenopleiding, gegeven in het conservatorium te Arnhem met o.a. docent Eduard Nieland, behaalde hij het dirigenten diploma.
Vanaf 1988 dirigent van meerdere mannenkoren, maar het Lochems Mannenkoor is zijn koor. Met elke twee jaar een koorklas als introductie voor potentiële zangers blijft het ledental (70 mannen) redelijk stabiel. Vele concerten in de Gudulakerk-Lochem zijn er gegeven met medewerking van diverse solisten zangers en musici.
Uitstapjes met de koren naar het buitenland: Wales-Llangollen, Duitsland-Münster, Engeland- York, Oostenrijk-St Michael-Salzburgerland, Tsjechië-Praag.

In 2013 tijdens z’n 25 jarig jubileumconcert bij het LMK is hem een Koninklijke Onderscheiding uitgereikt.

De kwaliteit van mannenkoorzang krijgt bij hem alle aandacht tijdens de repetities: er wordt veel geoefend (twee keer per week) om de zeggingskracht van tekst en muziek, met de nodige aandacht voor zang-technische aspecten, door en met alle zangers te laten stralen.